-چه احاديثي از پيامبر(ص) و معصومين (ع) راجع به آداب قضا وارد شده است؟(0)
-آيا الزام كفار مكه به ترك شرك و بتپرستي در سوره توبه، خلاف آزادي و دموكراسي نيست؟(0)
-چرا امامان ما نتوانستند مانند پيامبر((صلي الله عليه وآله)) دستورات و احكام دين اسلام را پياده كنند و به افراد غاصب مجال دادند تا بر سرنوشت مسلمين مسلّط شده و احكام و تعاليم قرآن را دستخوش اغراض و اميال خويش قرار دهند؟
(0)
-اگر سرچشمه قدرت، اراده ملت است، پس چرا امام علي در يكي از نامههاي خود (نامه ششم، وقعه صفين) گزينش رئيس دولت را وظيفه مهاجر و انصار ميداند؟(0)
-نگرش اسلام به حفظ استقلال سياسي امت مسلمان چگونه است؟(0)
-از ديدگاه اسلام چه لزومي در استقلال مالي و سياسي قضات وجود دارد؟(0)
-اگر اصحاب شورا به توافق كامل نرسند و با هم اختلاف داشته باشند در اين صورت راه علاج چيست؟(0)
-چرا در اسلام روي مساله «انتخاب اصلح» تاكيد فراواني شده است؟(0)
-چرا ملل غربي پيشرفته تر از ملل مسلمان هستند؟
(0)
-آيا اگر مردم با رعايت تمام ضوابط اسلامي، دست به تشكيل حكومت اسلامي زدند، فقيه ميتواند از امضاء و تنفيذ آن خودداري كند؟(0)
-چه احاديثي از پيامبر(ص) و معصومين (ع) راجع به آداب قضا وارد شده است؟(0)
-آيا الزام كفار مكه به ترك شرك و بتپرستي در سوره توبه، خلاف آزادي و دموكراسي نيست؟(0)
-چرا امامان ما نتوانستند مانند پيامبر((صلي الله عليه وآله)) دستورات و احكام دين اسلام را پياده كنند و به افراد غاصب مجال دادند تا بر سرنوشت مسلمين مسلّط شده و احكام و تعاليم قرآن را دستخوش اغراض و اميال خويش قرار دهند؟
(0)
-اگر سرچشمه قدرت، اراده ملت است، پس چرا امام علي در يكي از نامههاي خود (نامه ششم، وقعه صفين) گزينش رئيس دولت را وظيفه مهاجر و انصار ميداند؟(0)
-نگرش اسلام به حفظ استقلال سياسي امت مسلمان چگونه است؟(0)
-از ديدگاه اسلام چه لزومي در استقلال مالي و سياسي قضات وجود دارد؟(0)
-اگر اصحاب شورا به توافق كامل نرسند و با هم اختلاف داشته باشند در اين صورت راه علاج چيست؟(0)
-چرا در اسلام روي مساله «انتخاب اصلح» تاكيد فراواني شده است؟(0)
-چرا ملل غربي پيشرفته تر از ملل مسلمان هستند؟
(0)
-آيا اگر مردم با رعايت تمام ضوابط اسلامي، دست به تشكيل حكومت اسلامي زدند، فقيه ميتواند از امضاء و تنفيذ آن خودداري كند؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:45245 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:83

دلايل ناشناخته ماندن چهره واقعي حكومت اسلامي چيست و علما و دانشمندان در اين باره چه وظيفه اي دارند؟
اين مسئله دلائل زيادي دارد كه في اجمالا به اصلي ترين آنها اشاره مي كنيم:
1ـ از آنجا كه در طول تاريخ به جاي حكومت اسلامي در ميان امت اسلامي، حكومتهاي غير اسلامي و منحرف روي كار آمده، همين باعث شده كه چهره واقعي حكومت اسلامي از انظار مخفي بماند و ما هم كاملاً آن را نشناسيم.
علاوه بر اين هر چند تاريخ مسلمانان و سيستم حكومتي آنها در طول تاريخ رنگ اسلامي داشته است ولي هرگز حكومتشان را، حكومت واقعي اسلامي نميتوان ناميد و انها را نميتوان به عنوان « الگو» و «نمونه» حكومت اسلامي معرفي كرد.
2ـ به جهت دوري زمان ما از زمان پيامبر، و در اثر تطور و دگرگوني لغت عرب، برخي از مفاهيم و اصطلاحات قرآن كه دربازه ويژگيهاي حكومت اسلامي است، براي ما ناشناخته است و ما آن اصطلاحات را آن طوري كه اهل آن زمان ميفهميدند، نميفهميم.
براي نويسندگان معاصر كه ميخواهند ويژگيهاي حكومت اسلامي را روشن نمايند، لازم است امور زير را مراعات نمايند:
اولاً ـ بازگشت به منابع و مدارك اصيل اسلامي، يعني: قرآن، سنت و سيره و روش پيشوايان راستين اسلام.
ثانياً ـ بايد ميان آنچه كه به عنوان حكومت اسلامي در سرزمينهاي مسلمانان معمول است، با اصل حكومت اسلامي كه از شرع مقدس استفاده ميشود، فرق گذاشت و اين دو تا را نبايد يكي دانست.
ثالثاً ـ بايد ميان تاريخ اسلام و نظام ديني تفاوت قائل شد، زيرا تاريخ اسلام نميتواند تمام تعاليم اسلام و تمام حقايق را آن طوري كه هست، آشكار، سازد. آنگاه كه از همه اين پردهها كه مانع از ديدن حقيقت هستند، گذشتيم، آن وقت براي گشودن چهره واقعي حكومت اسلامي با تمام ابعاد و با تمام خصوصيات آن، قادر خواهيم بود.
ابهام و پيچيدگي موضوع، «حكومت اسلامي» باعث شده اكثر مسلمانان در تشخيص آن دچار اشتباه شوند و آن را با حكومتهايي كه در بعضي از كشورهاي اسلامي درجريان است، و آن را حكومت اسلامي مينامند، يكي بگيرند و آنها را نمونه حكومت اسلامي بدانند، غافل از اينكه اين حكومتها، با حكومت اسلامي از هر لحاظ(ماهيت، شكل، اسلوب، و سياست ) فرق زيادي دارد.
حكومت اسلامي با خصوصيات و خصايص فراواني كه دارد از تمام حكومتهايي كه در حال حاضر به نام حكومت اسلامي ناميده ميشوند، ممتاز و مشخص ميگردد.

مباني حكومت اسلامي
آية الله جعفر سبحاني

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.